Waar het hart vol van is

Vaak is dat eten. In mijn geval verplicht glutenvrij dus. Een aantal weken geleden tijdens mijn vakantie naar München en Oostenrijk had ik een aantal positieve, minder positieve en negatieve ervaringen. 

 In München ging ik naar een pizzeria waarvan ik wist dat ze lekkere glutenvrije pizza’s serveren. Ze waren verhuisd. Voorheen lagen ze in het centrum, in een studentenwijk, tegenwoordig een stuk verder weg. We reisden met tram, trein en bus om vervolgens een zo goed als leeg, ongezellig en bijna aftands restaurantje binnen te lopen. Nou ja zeg, had ik daarvoor gereserveerd en zo lang in het OV gezeten? Maar de pizza was lekker. http://www.ristorante-il-salento.de

   Negatieve ervaring had ik op een terrasje. Ondanks het feit dat op de menukaart uitdrukkelijk vermeld stond dat ze glutenvrije tagliatelle hadden, was men in de keuken niet op de hoogte van het feit dat deze ab-so-luut in een aparte, schone pan moet worden gekookt om kruisbesmetting te voorkomen. Nadeel van de glutenhype: producten worden steeds vaker aangeboden maar ongeschikt voor coeliaken door bereiding in de keuken ….

 Daarentegen was de glutenvrije Kaisersmarrn (soort pannekoek) – op een andere plek natuurlijk! – weer ver-ruk-kelijk, zo’n ervaring is hartstikke fijn! Maar dat wist ik wel, dit soort adresjes bezoek ik meer dan eens … 🙂 http://www.wildalpgatterl.at

  Uit eten, en dan bij het voorgerecht vers gebakken glutenvrij brood krijgen zonder dat ik daarop gerekend had: héél fijn. Het was ook nog eens geweldig lekker met olijven en gedroogde tomaat. 

http://www.forsthofalm.com/alm/restaurant-salzburgerland.html

12 gedachtes over “Waar het hart vol van is

  1. WAt jammer zeg, als je er speciaal voor gaat en het valt dan zo tegen. Of dat ze alleen voor de mode meedoen met het glutenvrije! Heb je er dan gelijk last van, als je verkeerd eet? Ook niet fijn op vakantie.

    Like

    1. Ik reageer niet direct en gelukkig ook niet al te heftig, maar het binnenkrijgen van (sporen van)gluten is wel een aanslag op je darmen en dat uit zich door ontstekingen en vlokatrofie. De enige remedie voor mensen met coeliakie is nu eenmaal volledig en levenslang glutenvrij eten.

      Like

  2. Het voordeel van het feit dat glutenvrij eten populair is, is dat het in veel meer restaurants wordt aangeboden. Maar dan moeten de koks zich er wel 100% aan houden!
    Ik heb al een paar keer gehad dat ik cafeinevrije koffie bestelde, en gewone koffie kreeg. Begon ik helemaal te trillen.
    Fijn dat je het in elk geval op een paar adresjes getroffen hebt 🙂

    Like

      1. Je slaat de spijker op zijn kop. Wij zijn dan ook kampioenen in gezond eten, want bij ons geen zakjes of pakjes, geen kant en klaar voedsel maar alles zoveel mogelijk puur. Dus… elk nadeel heb zijn voordeel.

        Like

  3. Dat zal heel lastig zijn om overal glutenvrij te kunnen eten, want gluten zit in een heleboel voedingsmiddelen. Ik, en ook mijn kinderen, zijn intolerant voor bepaald voedsel, minder lastig, soms vervelend. En och we hebben het allemaal en al zo lang, we weten niet beter.

    Like

  4. Het ziet er wel allemaal even smakelijk uit. Koks hebben dus nog veel te leren, begrijp ik nu. Maar de tijd is er rijp voor. Vrijwel iedereen in mijn omgeving let veel meer op zijn voeding dan een paar jaar geleden.

    Like

    1. Klopt, maar dat is vaak ook verraderlijk, zeker in de horeca: iedereen weet er iets van, maar vaak is dat volgens het gezegde: de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, helaas. Uitzonderingen daargelaten.

      Like

  5. Bij sommige plekken moet je dingen echt gaan uitleggen. Ik vroeg op een gegeven moment eten zonder varkensvlees. Geen probleem, de ham werd uit het recept gehaakt en er werden extra spekjes aan toegevoegd.. Tuurlijk joh….

    Love As alwyas
    Di Mario

    Like

Geef een reactie

