meimaand 

Meimaand – coeliakiemaand.

Waarom een hele maand aandacht voor coeliakie?

Coeliakie heb je helaas niet alleen in de maand mei. Wel is dit de maand waarin wij iedereen willen laten zien dat er met Coeliakie goed te leven valt. Wat voor lekkere dingen je allemaal wèl mag eten. En vooral: hoe belangrijk het is dat jij je laat testen als je al langere tijd met onbegrepen (buik)klachten rondloopt.

Initiatiefneemster Elize Vis geeft dit jaar voor de tweede keer het startsein voor de coeliakiemaand, een initiatief waar een grote groep glutenvrije bloggers zich graag voor inzet! Want er moet veel meer bekendheid komen voor coeliakie en een glutenvrij dieet. Het vermijden van gluten is voor mensen met coeliakie geen hippe trend, maar pure ernst.

Hoe we ons doel gaan bereiken? Met een glutenvrij strijdplan en enorm veel enthousiasme gaan wij overal aandacht vragen voor coeliakie.
Waarom is bewustwording nodig?
Naar schatting heeft 1 op de 100 Nederlanders coeliakie (bijna 170.000), maar nog lang niet iedereen heeft een diagnose. Waarschijnlijk lopen er dus veel mensen met onbegrepen klachten rond. Klachten kunnen bij coeliakie vaag zijn en daardoor niet herkend worden. Dat is jammer, want de weg naar een correcte diagnose begint met een simpele bloedtest die je bij de huisarts kunt aanvragen.
De kwaliteit van leven van mensen met coeliakie kan aanzienlijk verbeterd worden door een strikt glutenvrij dieet te volgen. Het is onze missie hier meer bekendheid voor te krijgen.
Ik doe niet actief mee met de foodbloggers maar wil toch mijn steentje bijdragen. Dat doe ik door (weer) te schrijven over waar ik de afgelopen tijd (goed) glutenvrij heb kunnen eten.

Bagels & Beans, Aachen (Aken) en Roermond


Ik was de afgelopen tijd in Aken (Kleinmarschierstrasse 78-80) en in Roermond bij Bagels & Beans. Het filiaal in Aken is de enige vestiging van deze keten in Duitsland, wordt gerund door een sympathiek stel uit Kerkrade. De vestiging in Roermond is vrij nieuw en ligt op een mooie en ruim opgezette locatie in het centrum van de stad. Zo fijn om hier een lekkere salade of bagel te kunnen eten.

Laura’s Deli, Düsseldorf

In Düsseldorf kwam ik per toeval uit bij Laura’s Deli. Niet alleen glutenvrij, helaas, maar wel veel èn lekker. Ik at er een goed belegde sandwich met avocado en zalm.

Botanique, Hasselt

Natuurlijk ging ik hier voor de hamburger mèt broodje 🙂

Kapellen (B)

Lekker gegeten bij Brasserie De Kluis en Eetcafé Biblo in Kapellen. Helaas hadden ze geen glutenvrij brood of pasta, maar het eten was prima verzorgd!

Windraak31, Windraak

Het gehuchtje Windraak (of Wintraak) ligt tussen Sittard en Oirsbeek, bovenop het plateau van Doenrade. Hier ligt een brasserie waar het goed eten is, ook glutenvrij! Bijna alles van de kaart kan worden aangepast, ze hebben glutenvrij brood en pasta, en ook de frietjes zijn lekker 🙂

 


12 gedachtes over “meimaand 

  1. Goed dat jullie hier aandacht voor vragen. Toen ik bij de internist kwam met mijn vage klachten dacht ik echt dat hij me voor gek zou verklaren en dat ik zo weer buiten zou staan. Tot mijn verbazing nam hij me serieus en na allerlei onderzoeken kon hij mij vertellen dat ik een lactose intolerantie had. Stom verbaasd was ik, nooit van gehoord. Daarom is het zo belangrijk dat mensen weten wat hun klachten kunnen betekenen.

    Like

  2. Mooi dat jij er aandacht aan geeft, ik had een zwager die het had, hij leeft niet meer, hij had ook kanker namelijk, dus dubbelop in the end, maar ik weet nog wat een gevecht het was voor hem, gezien er toen nog heel weinig glutenvrij te vinden was, heel anders nog dan nu… en eigenlijk ook wrang… dat hier nu wel veel meer in te vinden is waar hij destijds zich suf moest zoeken en bla…

    X

    Like

      1. Toen ik hem leerde kennen had hij al kanker hoor, maar wel maag inderdaad.. ik weet niet of dat met elkaar in relatie stond eigenlijk.. ik kende hem niet zo heel goed, en leerde hem pas kennen op het laatst, en al vrij snel mocht ik hem wegbrengen, net toen… 😦

        Like

Geef een reactie

