het uiltje

Ik slaap eigenlijk altijd goed, slechts heel af en toe blijf ik een nacht min of meer wakker liggen. Zelfs als mijn man vanuit ons bed televisie kijkt val ik als een blok in slaap. Aangezien het gehoor van hem niet al te goed is staat het geluid dan best hard maar dat deert mij niet. Geen beter inslaapgeluid dan het geluid van een of andere deutsche Krimi. Maar waar ik niet tegen kan zijn repeterende geluiden als ik probeer in te slapen of als ik ’s nachts wakker word. Repeterende geluiden als in snurken, druppende kraan, krakende bedden, tikkende klok,  ritmische bas uit een luidspreker. Volgens de hypochonder in mij ben ik gevoelig voor externe geluiden. Haha, met uitzondering van televisiegeluid dus. Sinds afgelopen week zit weer zeer regelmatig een steenuil in de boom pal naast ons slaapkamerraam. Gisteravond keek ik naar buiten en zag ik hem zitten. Leuk beestje om te zien, echt. Probleem is dat ik ’s nachts wil slapen en een uil ’s nachts actief is en dat duidelijk laat horen …. Het geluid van een steenuil is niet netjes ‘oeh-hoe’ maar is  snerpend.  Dat gaat echt door merg en been en zeker als je het van zo dichtbij hoort. En dan niet een keer maar ongeveer iedere 3 tellen, van zonsondergang tot zonsopkomst … Hartstikke repeterend rotgeluid, zo ervaar ik dat tenminste. (Weer) inslapen lukte mij niet meer en ik lag dientengevolge enkele nachten wakker. Maar nu niet meer: het raam blijft dicht en de oordopjes gaan in.
Klik op steenuil voor het juiste geluidsfragment.

26 gedachtes over “het uiltje

  1. O wat erg. En daar ga je je dan aan liggen ergeren… Oordopjes? Ik ken ook iemand die de iPod mee naar bed nam met klassieke muziek…

    Hier hebben we ganzen (hordes, met jongen). Dat gaat van gákgák de hele ochtend. En om de gezelligheid compleet te maken een setje duiven in een nest onder het dak. Aan sommige vogels (di fluitende merel die anderen irriteert) heb ik geen hekel, maar duiven moet ik niet 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Ik gooide vorige week in de hele vroege ochtend (uurtje of vier-vijf) het raam ook dicht en dan van een merel die in de boom voor mijn raam zijn ochtenddeuntje ging afdraaien. Als ik daar al wakker van word, hoe moet dat dan met een steenuil??? 😀

    Like

  3. Ooo ik begrijp precies wat je bedoelt, ik kan ook knettergek worden van repeterende geluiden. Snurken kan ik hebben, muziek op zich ook nog wel maar als ik het geluid niet thuis kan brengen dan word ik gek. Ik moet weten wat het is en waar het vandaan komt. Als ik dat eenmaal weet dan heb ik er redelijk vrede mee, ben dan nog niet helemaal tevreden maar dan gaat het wel… haha best raar eigenlijk…

    Liked by 1 persoon

  4. Grappig, ik slaap juist slecht van niet-repeterend geluid. Als manlief regelmatig snurkt wordt ik er niet wakker van. Maar regelmatig doet hij een snurk, dan een tijdje niet en dan toch weer. Verschrikkelijk!

    Van vroege vogels wordt ik ook wakker, maar op een fijne manier. Heb ik totaal geen problemen mee!

    Like

  5. Ik slaap heel slecht en word van het minste geringste wakker. Vandaar dat ik met oordoppen slaap. Die koop ik gewoon bij de Hema. Een uitkomst!
    Wel heel bijzonder dat een steenuil zo dicht bij jullie in de buurt is.

    Like

Geef een reactie

