update winkelen en tuin

Twee maanden geleden nog had ik het hier over online winkelen en dat dit eigenlijk niet zo mijn ding was. Inmiddels zijn we toch (weer) een aantal keren overstag gegaan. Zo kochten we een nieuw doek voor het zonnescherm. Het scherm hangt nu ruim 25 jaar, alles nog prima in orde behalve het doek. Meer gat dan doek en meer vuil dan schoon. Met andere woorden: een armoedig gezicht. Het nieuwe doek ligt inmiddels ruim drie weken te wachten op die ene dag dat het én droog én windstil is én er meer dan één handig persoon aanwezig is/zijn die een aantal uren vrij heeft/hebben. Ik ben niet handig en tel dus niet mee …

Ik heb ook eindelijk een navulfles van mijn favoriete vloeibare zeep kunnen krijgen. Ooit kocht ik die ergens in Maastricht, maar toen ik er laatst weer eens was hadden ze ‘mijn’ geur niet meer in hun assortiment. Balen, en tja, dan toch maar zoeken en vinden op internet. Ik blij 🙂


Blij. Ik zou zo graag graag blij zijn met het weer. Maar helaas. We hebben behoorlijk wat regen gehad de laatste weken. Volgens de meteorologen – en die kunnen dat weten – meer dan 600mm, ruim vier keer zo veel dan normaal is voor deze tijd van het jaar. Nu kan ik me van vorig jaar herinneren dat het in dezelfde periode hier énorm droog was. Er was geen groen  grassprietje meer te bekennen op onze toch al zo gehavende grasmat. In de voortuin lagen nieuwe grasmatten, pff, ik hield het gewoon niet bij met natspuiten. Dit voorjaar hebben we (= mijn man dus, ik niet haha) in de voortuin een regenwater-aansluiting gemaakt en er ligt een zogenaamde zweetslang bij de hortensia’s en jawel hoor: beiden nog niet gebruikt …..

Het grasveld in de achtertuin is ein-de-lijk groen. Ligt dat nu aan onye liefdevolle verzorging van verticuteren, bijvoeding, extra harken en bijzaaien of ook aan die overvloedige regen? Maakt niet uit, het is groen en als je niet al te kritisch kijkt zie je het (groene) onkruid ook niet. Alhoewel groen onkruid: dat weerbarstige klaverblad in niet-groene kleur is weer aan een vervelende opmars bezig ….

De Annabelle’s vinden dit natte weer trouwens geweldig, ze groeien en bloeien als nooit tevoren. We moeten hoognodig plantensteunen gaan plaatsen. Het zou zonde zijn als ze omvallen. De Annabelle’s dus.

Ik twijfel of we de acacia nog moeten laten staan. Het boompje ziet er ieder jaar armoediger uit …. En de Taxus zou gesnoeid mogen worden maar dat gaat niet zonder de Annabelle’s te beschadigen. Dus nog even niet.

In de achtertuin is de Taxus inmiddels wel flink gesnoeid. Zo flink dat het eigenlijk geen gezicht is. Complete kaalslag. Maar dat komt weer goed. Volgend jaar zie je hier geen kale takken meer, da’s het geweldige van Taxus.

Voordeel van flinke snoei is dat we ons uitzicht weer terug hebben. Deze haag was bijna twee meter hoog! Dit oogt zo veel frisser en luchtiger en mooier, ik ben er echt blij mee.

De Spaanse Margrietjes hebben ’t heel zwaar gehad met al die regen, maar beginnen nu weer mooi te bloeien.

De exemplaren in de grijze potten heb ik vervangen door oranje Kalanchoë.

Ik had het nog willen hebben over buxus. Maar nu even niet, dat bewaar ik voor een volgend bericht  …

13 gedachtes over “update winkelen en tuin

  1. Je hebt een heel mooi landelijk uitzicht
    Mijn man is juist klaar met snoeien hij heeft het met kleine beetjes moeten doen telkens het een beetje droog was
    Net als bij jou hier ook heel veel regen we wonen in Belgisch Limburg dicht bij Maastricht

    Liked by 1 persoon

  2. Met een tuin is het altijd wat. Te droog. Te nat. Te vol. Te leeg. De strijd tegen de klaver heb ik al jaren geleden opgegeven maar onze klaver is wel groen. Ach…tuinplezier. Hele boeken en blogs kun je er over vol schrijven. Ik mag graag de verhalen erover van anderen lezen. Mooie plek hoor!

    Liked by 1 persoon

  3. Wat woon je mooi daar en inderdaad, mooi wijds uitzicht nu de taxus is geknipt. Die overleeft het wel, een taxus kun tot het bot terugsnoeien. Mijn Annabellen in de Stolwijkse tuin zullen er ook we zo mooi bij staan.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik zag gisteren in mijn herinneringen van FB dat het die dag, gisteren een jaar geleden dus, maar liest 30 graden in de schaduw was hier bij mij, whoooooohahahaha right?

    Regen, het heeft zijn voordelen voor vele gewassen want alles is nu prachtig groen, men is ook zo gek op Ierland bijv. waarom? Omdat het er altijd vochtig is, alles is er prachtig groen, maar ja andere planten, bloeiende met name hebben weer meer zon nodig en hoe warmer hoe beter, zie de zuidelijke drogere landen… minder groen maar…. zo heeft alles zijn voor en nadelen.

    Het ziet er prachtig uit, ik denk dat ik graag eens bij jou van dat uitzicht zou willen komen genieten 😉

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

