(een beetje) boos maar ook blij

Hier schreef ik in maart onder andere over de lekkere glutenvrije pizza die ik tijdens een weekje in Oostenrijk had gegeten. Ik schreef erbij dat ik naderhand last had gehad van buikpijn, dat ik bang was voor kruisbesmetting, d.w.z. onzorgvuldige bereiding in de keuken van het restaurant. Geen moment heb ik getwijfeld aan de ingrediënten van de pizza. Ik ging er vanuit dat als men duidelijk reclame maakt voor glutenvrije pizza’s het ook echt glutenvrije pizza’s zijn die worden geserveerd.

Helaas, helaas.Ik had beter moeten weten, ‘men’ weet niet alles ook al zegt men van wel en lijkt dit ook vaak zo …..

Afgelopen week waren we weer een weekje in Oostenrijk, dit keer hadden we ervoor gekozen om pizza’s in het betreffende restaurant af te halen. Wederom een glutenvrije voor mij, altijd dezelfde: met parmaham, tomaatjes en rucola. Maar toen ik de doos opende voelde ik al een soort van weerstand: ik wilde eigenlijk geen pizza eten, ik werd bijna onpasselijk bij de aanblik ervan ….. Met moeite at ik een punt, de rest heb ik laten staan. Net alsof ik wist dat er iets niet in orde was.

Toen we een aantal dagen later in het desbetreffende restaurant gingen eten kwam mijn weerstand tegen de glutenvrije pizza ter sprake. En wat blijkt? Gatverdegatver: ze mengen al sinds ze deze pizza’s aanbieden (begin van dit jaar) het glutenvrije meel met speltmeel om het deeg luchtiger te krijgen ……. En speltmeel is allesbehalve glutenvrij! Bah! (voor meer info: www.glutenvrij.nl : “Voor wie eventueel nog twijfelde of mensen met coeliakie of een tarwe-allergie spelt(-producten) zouden kunnen eten, maakt de wijziging de zaak glashelder: spelt is tarwe. Punt uit“)

Dus was ik verbijsterd en pissig en boos! Ik heb de kok uitgelegd (zo kalm mogelijk maar inwendig kokend) dat dit absoluut niet kan en mag en heb ook nog een mail gestuurd naar het hotelmanagement (een viereneenhalfsterren hotel!).

Mijn ‘probleem’ is dat ik maar weinig last blijk te hebben van kruisbesmetting …. Raar maar waar. Ik word nooit ziek als ik iets verkeerd eet, dit in tegenstelling tot vele andere coeliaken. Ik ervaar alleen ongemak en dat uit zich in winderigheid en/of een opgeblazen gevoel en/of wat buikpijn en/of ik ben heerlijk chagrijnig en/of doodmoe, maar daar heeft voornamelijk mijn omgeving last van … Vandaar dat ik ook nooit ziek ben geworden van de aantal keren dat ik een hele, halve of stukje van deze zogenaamde glutenvrije pizza heb gegeten. In vergelijking met andere coeliaken kan ik dus heel wat verdragen …. maar de aanslag op mijn darmen is evengoed enorm!

Ik heb natuurlijk een mail gestuurd en antwoord teruggekregen met duizendmaal excuses en dat het personeel nogmaals heel goed zal worden geinstrueerd en dat dit hopelijk niet meer zal voorkomen. Als pleister op de wonde krijg ik een tegoedbon.

Gelukkig kan ik ook blij zijn 🙂

Heel blij ben ik dat het assortiment glutenvrije producten dat lekker en betaalbaar is ook weer is uitgebreid!

Van Verkade (ja, die van al die gewone koekjes) zijn er twee glutenvrije koekjes op de markt. Beiden gemaakt van glutenvrij gecertificeerd havermeel. Ik heb ze diverse niet-coeliaken laten testen, en ze zijn goed bevonden! Echt lekker.


Ze liggen in de supermarkt (volgens mij alleen bij de AH maar ik kan me vergissen) in het schap tussen de normale koekjes.

Verder heeft Peijnenburg sinds kort een glutenvrije ontbijtkoek op de markt gebracht. Ook deze is enorm lekker! Het enige dat ik mis is het lekkere donkere plakrandje. Maar dat is een beetje muggenziften want de smaak is ronduit prima!


Ook voor deze ontbijtkoek geldt dat die in het schap ligt bij de normale ontbijtkoeken.

Ontbijtkoek, hmm, lekker en onmisbaar ingrediënt voor in het ‘zoervleisj’, dat staat hier binnenkort op de planning!

18 gedachtes over “(een beetje) boos maar ook blij

  1. Mmm, heb ik deze gemist… Je hebt gelijk, als je erop zet glutenvrij moet zo’n pizza ook glutenvrij zijn. Zeker in zo’n restaurant. En uiteraard is het fijn dat er steeds meer producten in de handel komen waar je wel blij van wordt. Ik heb hetzelfde met natruimglutaminaten (smaakversterker), daar raakt min histaminespiegel van in de war, waardoor ik opgezette huid en rode bulten krijg. Meestal maak ik soepen en bouillon zelf, maar tegenwoordig krijg je ook van vooral Knorr producten zonder smaakversterkers.

    Liked by 1 persoon

  2. Iemand met echte coeliakie zoals jij zegt, word er inderdaad doodziek van, ik had een zwager die het had, ja had, want hij had ook nog eens kanker toen ik hem leerde kennen en dit samen heeft hem geveld, maar dat is lang geleden en in die tijd moest hij nog echt op bestelling brood laten maken ivm deze ziekte bij de bakker, een paar keer per week, echt speciaal voor hem, het is jammer, dat pas na zijn dood, het iets makkelijker is en er meer producten zijn die hij had kunnen eten in de laatste fase van zijn leven.

    Het is gewoon not done, er is blijkbaar nog werk te verzetten voor hen die het echt hebben onderweg. Gezien er nu ook een hoop mensen zijn die het vanuit een soort hippie achtige gezondheids achtergrond doen…

    X

    Like

      1. I know 😉 Daarom gaf ik het ook aan, dat ik echt weet wat het is, als iemand het echt heeft en jij dus ook ❤ Ik ben al blij dat jouw effect iets minder is, maar maagpijn, darmpijn en alles at je beschrijft is ook al erg!

        Liked by 1 persoon

  3. Geen geleuter: glutenvrij is zonder gluten!
    Er komen steeds meer glutenvrije producten op de markt. Ik heb er helaas niets aan, want ik eet ook geen suiker (-: Maar voor jou ben ik blij dat het er is!

    Liked by 1 persoon

  4. Glutenvrij moet inderdaad zonder gluten zijn of die nou van tarwe of spelt zijn; een voorwaarde voor alle coeliakie-patiënten!!

    Ik heb een tarwe-allergie en dus geen coeliakie, reageer heel verkeerd op tarwe/tarweproducten maar … dus ook op bepaalde glutenvrije producten (waarschijnlijk door alle in elkaar geknutselde hulpmiddelen en toevoegingen), zoals koekjes of bepaalde pasta’s … maar dan weer niet op Mix B van Schär (jiehoe voor onze beroemde appeltaart hiervan) of de geweldig lekkere pasta’s van Le Veneziane.

    Maar ik mag wel pure spelt en reageer daar dus (gelukkig) niet op zolang ik maar oplet want in heel veel speltproducten (beschuiten, broodjes etc). zit toch tarwe of rogge en die zijn verboden op mijn menukaart en eet ik toch spelt met iets van tarwe of rogge erin … dan weet ik dat gelijk (oef!!)

    Omdat ik ook geen suiker mag, koop ik geen kant en klaar zoals koekjes, cake, crackers enzo (wat zoveel makkelijker zou wezen) maar bak van alles zelf. Best een puzzel maar toch nog altijd makkelijker dan met coeliakie!

    Like

  5. Behoorlijk dom van dat restaurant om te sjoemelen met ingrediënten waar mensen ziek van kunnen worden. Maar heel mooi dat er steeds meer producten bij komen die je wél gerust kunt eten.
    Een dieet geeft toch al zoveel beperkingen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

