glutenvrij eten in Riga (Letland)

Ook met coeliakie kun je op vele plekken in Europa of waar ook ter wereld goed glutenvrij eten. Vaak helpt het als je van te voren informatie inwint over wat/waar/hoe. Een van de handige hulpmiddelen is een dieetpasje in de taal van het land dat je bezoekt of gaat bezoeken. Omdat ik laatst weer eens naar Riga reisde nam ik mijn dieetpasje in het Lets mee:

Op aanraden van Gundega, een Letse blogster, bezocht ik tijdens mijn recente bezoek onder andere het cafe-restaurant “Skudru puznis”, aan de Ernesta Birznieka – Upīša iela 15 (in het centrum). Het is een piepklein restaurantje in een authentiek houten gebouwtje dat zo enorm kenmerkend is voor Letland. Alles wat ze serveren is 100% glutenvrij. Op de menukaart staan onder andere soepen, pizza’s en pasta. Ze hebben ook verschillende (zoete) taarten en koekjes.

Beetje terug in de tijd:

Ik at een stuk hazelnoottaart met laagjes framboos. Lekker maar enorm zoet en machtig. De koffie die ik er bij dronk (latte macchiato) was trouwens énorm lekker.

Ze had ook andere adressen voor me die ik dit keer niet heb bezocht, maar wel in gedachten hou voor een van mijn volgende bezoeken:

Tīra maize, Gertudes iela 60: the first gluten free bakery in Latvia. Alleen open op donderdag en vrijdag, en toen was ik er helaas (nog) niet –> Tira Maize <–

Da Roberta, Italiaans restaurant. Aleksandra Čaka iela 58 –> Da Roberta <–

Raw Garden (–> klik <–), verschillende locaties

Lekkere hamburgers eet je bij Streetburgers, een hamburgertent met ook glutenvrije broodjes

Een beetje in verwarring was ik door dit restaurant:


Op het raam staat weliswaar ‘gluten-free’ geschreven maar binnen konden ze me niet echt duidelijk maken wat dan wel/niet glutenvrij te krijgen was. Wellicht doordat het poepiedruk was in verband met de zondagse brunch? Wie weet waag ik het in de toekomst eens op een doordeweekse dag. Voor wie het toch wil proberen –> Betty’s Corner –<

Ik had het hotel waar we verbleven vantevoren niet geïnformeerd naar hun glutenvrije (on)mogelijkheden voor wat betreft het ontbijt. Ik had Yam brood bij me, dat blijft een aantal dagen goed eetbaar, en kuipjes jam. Voor de rest at ik ‘gewoon’ van het ontbijtbuffet: zalm, haring met ui, gekookt ei, komkommer, kaas, tomaat, paprika en yoghurt met vers fruit. Dit lag voor mij ver genoeg van het gewone brood af, zonder gevaar voor ‘springende broodkruimels’.

11 gedachtes over “glutenvrij eten in Riga (Letland)

    1. Als je een broodje snijdt zie je ze springen, die kruimels… Als brood te dicht bij andere etenswaar ligt bij een ontbijtbuffet ben ik enorm alert. Kruisbesmetting is namelijk een groot risico voor mensen met coeliakie: broodkruimels in de boter, in de jam, etc. Normale kruimels bevatten gluten en dat is nu net datgene wat voor mensen met coeliakie verboden is. Vandaar dat ik thuis mijn eigen boter-, jam- en pindakaaspot heb. Vandaar dat ik ook eigen jamkuipjes had meegenomen.

      Like

  1. Ongelofelijk dat je wereldwijn steeds meer glutenvrije producten kunt kopen en/of nuttigen.
    Van de week was op het journaal dat suiker zo slecht is. Nou, dat is echt nieuws zeg. NOT.
    Jullie hebben weer genoten. Van de omgeving en het lekker eten.
    LIeve groet.

    Liked by 1 persoon

  2. Er wordt best goed ingespeeld op dit dieet, maar evengoed toch lastig zodra je buiten Nederland bent. In het Engels lukt het dan allemaal nog wel maar in het Let’s lijkt me toch best lastig zo aan het pasje te zien.

    Like

Geef een reactie

