Lekker eten in Heële (Heerlen)

Als er één plek in Limburg is waar ik niet vaak of graag kom dan is dat wel Heerlen (Heële in het Limburgs), een stad in Zuidoost-Limburg. Ik heb er in een ver verleden een jaar op school gezeten, reisde dan vanuit mijn woonplaats per bus er naartoe en moest dan nog een stukje lopen naar school. Ik vond het nooit prettig om van het busstation naar school te lopen. Wat zeg ik: ik vond dat vreselijk! Heerlen had toentertijd – jaren tachtig van de vorige eeuw – te maken met behoorlijk wat overlast door drugsdealers en -gebruikers, met name rondom het bus- en treinstation. Dat is nu flink verbeterd, drugs worden er niet meer openlijk gedeald. Er is de afgelopen jaren heel wat ge- en verbouwd in Heerlen, met name het spraakmakende Maankwartier is nu beeldbepalend.

Ik kom er dus niet vaak, maar om uiteenlopende redenen was ik er afgelopen weken vier keer! Echt. Soms sta ik versteld van mezelf. Uiteraard probeer ik dan in diverse eetlocaties uit hoe het daar zit met het versterken van de inwendige (glutenvrije) mens. En ik werd niet teleurgesteld.

De eerste keer at ik bij Brasserie ‘Hey Heële’ op het Pancratiusplein. Ik had niet gereserveerd maar mijn glutenvrije wens was geen probleem, ze hadden alleen geen glutenvrij brood. De saus bij het stukje vis werd voor mij aangepast, en ik heb lekker gegeten!

De tweede keer was een lunch bij Brasserie Bracke in de Saroleastraat. Een gezellig ingerichte brasserie, erg geliefd en dus vaak behoorlijk druk, reserveren is dan ook gewenst. Glutenvrij is hier nooit een probleem, ik kreeg ook dit keer lekkere glutenvrije bolletjes bij mijn bestelde salade.

Drie keer is scheepsrecht, en dus togen we laatst op een avond wederom naar Heerlen. Dit keer was brasserie Mijn Streek de bestemming, gelegen op de vijfde verdieping van het zogenaamde glaspaleis (volgens Wikipedia: het Glaspaleis is een voormalig warenhuis in Heerlen dat in 1933 werd ontworpen door de Heerlense architect Frits Peutz. Het is een van de belangrijke voorbeelden van het Nieuwe Bouwen in Nederland). Ik had van tevoren gereserveerd en aangegeven dat ik glutenvrij moest eten. Ik was hier nog nooit, maar het is een plek die ik zeer zeker vaker ga bezoeken: eten was prima, goede verhouding tussen prijs en kwaliteit en gelegen op een toplocatie met prima uitzicht over de stad. Het was avond, de stad zag er van boven erg sprookjesachtig uit met alle lichtjes in de bomen en aan de gevels.

204_Glaspaleis_front-east.jpg

Het Glaspaleis (foto: internet)

De vierde keer in Heerlen was ik er te kort om ergens een hapje te gaan eten 🙂

Ik heb alledrie deze keren dat ik buiten de deur at absoluut geen last gehad van buikpijn, krampen of andere ongemakken die ik ervaar als ik gluten binnenkrijg, kan dus met een gerust hart de door mij bezochte locaties aanraden.

 

 

 

 

14 gedachtes over “Lekker eten in Heële (Heerlen)

  1. Sinds mijn vriendin in april overleden is ben ik niet meer in Heerlen geweest. Als ik jou erover hoor, krijg ik weer zin om te gaan. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen van het Maankwartier, die Heerlen toch weer op de kaart moeten gaan zetten. Van het Schunckgebouw ben ik erg gecharmeerd. Goed te horen dat je er goed glutenvrij kunt eten. Ook ik ging er naar de middelbare school, maar in de 60 er jaren, net voor het totale verval van de stad.

    Liked by 1 persoon

  2. Heerlen is geen mooie stad meer met alle leegstand, maar goed eten kun je er gelukkig nog steeds. Naast je jouw aangehaalde eetgelegenheden zijn wij erg gecharmeerd van Italiaans eten en komen zo af en toe bij Trattoria Da Peco.

    Like

Geef een reactie

