Sinterklaas, maar dan elders

Julia bracht me op het idee om iets te schrijven over de traditie van het Sinterklaasgebeuren in Oostenrijk.

Een jaar of zes geleden was ik begin december in Oostenrijk. Wist ik veel dat ze daar ook Sinterklaas vieren. Nou, als je dat eenmaal hebt meegemaakt vergeet je het nooit meer! De begeleider van de Goedheiligman is namelijk bij lange na niet wat we hier gewend zijn ….

amazon-B00MP4N3TO.jpgafbeelding

Ik zat op de avond van de 6e december nietsvermoedend in een klein restaurantje toen de groep van de Oostenrijkse Sinterklaas (Nikolaus) met zijn gezelschap entree maakte. Dat ging gepaard met enorm veel kabaal, geroep en bangmakerij. Ik deed het serieus zowat in mijn broek ….. Later vertelde de eigenaar me dat kinderen hier soms echt van over hun nek gaan. De begeleiders van de Goedheiligman, Krampus genaamd, zijn werkelijk afschrikwekkende figuren, gehuld in dierenvellen met enge maskers, die met een hoop kabaal hun komst aankondigen. Het kan zijn dat ze in dit restaurantje, waar louter volwassenen zaten, extra hun best deden om ons angst aan te jagen. Nou, dat is dan goed gelukt …

imgres.jpg foto

fullsizerender

Yuk dus.

Ik vond dit op internet, heb het geprobeerd te vertalen:

Krampus is in de Alpenlanden een soort van afschrikwekkende traditie in de Adventstijd ter begeleiding van Sint Nicolaas. Terwijl Sinterklaas de lieve kinderen verwent met cadeautjes worden degenen die niet lief zijn (geweest) door de Krampus, de boosaardige tegenpool van Sinterklaas, bestraft.

Geef mij maar ‘onze’ Sinterklaas met zijn zwarte, bruine of roetveeg Pieten, die zijn heel wat kindvriendelijker.

 

26 gedachtes over “Sinterklaas, maar dan elders

  1. Vanmorgen en groot artikel in de Volkskrant over het Sinterklaasfeest in Tsjechië. In zijn gevolg een engel en een duivel en die laatste ziet er net zo afschrikwekkend uit als die engerd op jouw foto’s.

    Like

  2. Briljant is dit zeg. Volgens mij weten de voor en tegenstanders van onze vrolijke zwarte piet niet dat dit bestaat. Voegt wel weer een extra dimensie toe aan de discussie, haha. Hoewel ik liever niet heb dat deze engerds ook hier naar toe komen… het is nu al spannend genoeg!

    Liked by 1 persoon

  3. Je schrikt je dus finaal de krampen van Krampus. Het is weer de aloude strijd tussen goed en kwaad, die blijft boeien. We nemen het gezellig mee is de jaarlijkse discussie over Zwarte Piet, die elke keer zo bij het vallen van de blaadjes zal starten. Het heeft drie nachtjes matig gevroren en we gaan weer zeuren over een Elfstedentocht, die toch nooit meer komt. Maar ach……..het is Nederland. Blij om te lezen dat ze in andere landen ook zo hun engerds hebben. 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Toevallig dat wij gisteren de pieten zagen uit onze grensstreek, daar schrokken wij ook zo van
    En toen kwam iemand anders met een filmpje van de Oostenrijkse Sint. Het arme kind in het filmpje plaste in zijn broek van angst om Krampus. Ik dacht nog, als men daar nu ophef over zou maken kon ik het begrijpen. Wat een enge bedoening!

    Liked by 1 persoon

  5. OMG, misschien moeten we in Oostenrijk dus de pieten maar inbrengen of zo, hahahaha Ik wist wel dat het in België was, en Luxemburg ook, en een klein deel van duitsland, maar Oostenrijk wist ik dus even niet, en inderdaad, YUK, hahaha

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

