de afgelopen tijd ….

Tja, er gebeurde van alles de afgelopen weken en toch kwam ik er niet toe om het op te schrijven. Alleen een klein berichtje op mijn andere blog. De reacties daarop waren hartverwarmend.

Maandag 6 maart was ik nog in Oostenrijk. Ik kreeg daar ’s morgens een telefoontje van een van de verzorgsters uit het verzorgingshuis waar mijn vader al bijna 4 jaar woonde. Ze vond dat pap er niet goed uitzag. Hij wilde niet eten of drinken, maar ze vond het nog niet nodig dat ik kwam. Ik heb mijn broers ingelicht, en zij zijn wel gegaan. Volgens een van mijn broers zag pap er niet echt goed uit ….

Vroeg in de avond werd ik gebeld door de verpleeghuisarts: het ging nog niet echt goed, maar omdat ik nog in Oostenrijk was wilde ze hem een kuurtje geven en nog wachten met het toedienen van rustgevende medicatie tot ik er zou zijn.

Dinsdagochtend zijn we vertrokken: ik wilde naar huis! Toen ik ’s avonds bij pap kwam was hij al in een soort van slaaptoestand: hij heeft niet meer bewust gereageerd op mijn aanwezigheid.

Op donderdag 9 maart om 12.45 is mijn vader rustig ingeslapen. Ik was erbij, samen met een van mijn broers. Mijn vaders lijden door Alzheimer is voorbij! Het is goed zo, ik heb er vrede mee.

En toen begon het geregel: begrafenisondernemer gebeld, het hoe en waar en hoe niet besproken, muziek uitgezocht, tekst geschreven omdat ik wilde spreken tijdens het afscheid. Iets waarvan ik altijd had gedacht dat ik dat niet zou kunnen trouwens. Locatie gezocht, want we wilden geen begrafenis vanuit de kerk en geen herdenking in het crematorium. Locatie gevonden: een verbouwde stal, tegenwoordig een mooie feestlocatie waar pap ooit als dierenarts was geweest om koeien te behandelen. Had hij leuk gevonden!

Bloemstuk uitgezocht, vluchten geregeld voor jongste die bij de uitvaart wilde en kon zijn. FaceTime gesprekken gevoerd met oudste en middelste die er helaas niet bij konden zijn in verband met studie en werk in het buitenland.

Advertentie opgesteld voor in de krant, foto uitgezocht voor op het prentje. Dit was makkelijk: middelste had niet zo heel lang geleden een hele mooie foto van opa gemaakt.

Op de vrijdag na de donderdag de kamer van pap al leeggeruimd. Soort van verwerking denk ik en ach, het was niet veel werk. Buiten kleding, foto’s, kaarten, een klein boekenrekje met enkele boeken en tijdschriften had mijn vader geen persoonlijke spullen op zijn kamer. Daar was geen plaats voor …..

Nagels laten lakken, afspraak gemaakt bij de kapper. Kostuum uitgezocht en gekocht  voor manlief en jongste, zij wilden er tiptop uitzien.

De ceremonie was besloten, ingetogen en mooi. Het was goed zo.

En nu ben ik blij dat lente is zodat ik fijn buiten in de tuin kan werken, dat ik daar mijn ei kwijt kan. Want ik heb nu zeeën van tijd ….

 

 

23 gedachtes over “de afgelopen tijd ….

  1. Er zullen nog heel veel momenten komen dat je je vader gaat missen, Inge. Maar aan zijn lijden is een einde gekomen. Ook al besefte hij het allemaal niet meer, het moet voor jou heel moeilijk zijn geweest hem zo te zien.
    Ga genieten van de lente en de rust die ongetwijfeld over je gaat komen.
    Liefs.

    Liked by 1 persoon

  2. Sjoerd van bVision

    Ik wordt altijd stil bij dit soort momenten, het doet me terug denken aan mijn eigen vader, zich ook niet meer bewust van zijn eigen omgeving. Toch na al die jaren denk ik nog steeds terug aan de ongunstige omstandigheden… Ik wens je veel sterkte met het verwerken van alle emoties die ongetwijfeld nog gaan komen.

    Liked by 1 persoon

  3. Wat zullen je gedachten de komende tijd veel bij je vader zijn. Fijn dat het afscheid mooi en waardig is geweest en zo in zijn stijl. Ik heb je blog over zijn laatste jaren altijd met bewondering gelezen, er sprak zo veel liefde uit. Goed ook dat juist jij er bij was toen hij overleed.

    Liked by 1 persoon

  4. Wat je beschrijft geeft ook mij het gevoel van een mooi en waardig afscheid van iemand waar van gehouden werd. En dan nu de lente, een nieuw begin. Je vader zou het vast heerlijk hebben gevonden dat het buiten weer aangenamer wordt. Ik wens je sterkte en alle goeds.

    Liked by 1 persoon

  5. Wauw, ik ben er even stil van, ik moest toevallig van de week aan jou denken ook trouwens, dat ik je updates niet zag inderdaad… maar dit begrijp ik helemaal, lieverd, heel veel sterkte! Ook al weet ik dat loslaten in dit geval ook als ene opluchting kan voelen, voor hem… ❤

    X

    Liked by 1 persoon

  6. Ja wat komt er dan veel op je af hé! Ik betrap mezelf er af en toe op dat ik sommige muziek denk”dat moet ik onthouden” voor later. Maar het geeft veel troost wanneer je terug kunt kijken op een goed afscheid. Altijd fijn als het je lukt te spreken, er is altijd zoveel dat je zou willen zeggen.
    In ieder geval kun je nu aan de verwerking beginnen, sterkte daarbij!

    Liked by 1 persoon

  7. Kakel

    Gecondoleerd met het overlijden van je vader. Je wilt hem niet kwijt, want hij blijft altijd je vader, maar voor hem is het beter. Jullie hebben hem uit liefde laten gaan.
    Heel veel sterkte met het verwerken van het verlies ♥

    Like

  8. Tja het is goed en dat voelt goed, veel geregel, wat op een bepaalde manier ook weer fijn is om te doen. En nu zeeën van tijd… De rust, de leegte. Het nooit meer terug komen van je vader, van een deel van je leven.. … Fijn dat het afscheid goed was en een mooie troost geeft. Sterkte met het verlies, het verdriet…

    Liked by 1 persoon

  9. Ik weet even niet wat ik moet zeggen.
    Mooi geschreven. Zo veel liefde voor jouw vader. Het verdriet om zijn verlies, ook al was hij er eigenlijk al niet meer. De opluchting dat hij niet meer hoeft te leiden. Een mooi afscheid.
    Heel veel sterkte. Jouw tuin zal er de komende tijd nog wat mooier uit zien, een mooie ode aan hem.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

