in dubio

Net als afgelopen jaren wordt de buxus in mijn tuin (en ook in die van zo wat alle buren in onze straat) veelvuldig bezocht door de buxusmot en vervolgens kaalgevreten door de hongerige rupsen die uit hun eitjes kruipen. Je hoort ze gewoon knagen, die rupsen. Lijkt wel of de plaag dit jaar vroeger is begonnen en erger is dan in de voorafgaande jaren, in ieder geval hier. Twee jaar geleden voldeed het om een stuk haag tot op de grond af te knippen en het ergst aangetaste deel helemaal eruit te halen. Vorig jaar hielp het om iedere dag meerdere keren op rupsenjacht te gaan en een keer of twee met een of ander goedje te (laten) spuiten.

Dit ziet er nog enigszins redelijk uit, maar ik weet uit ervaring – helaas – dat het binnen slechts één week volledig kaal kan zijn:

410965E9-9A85-4EBA-BA32-AD95881CF74A.JPG

4E73D2DB-80F9-4E2B-86B1-5180025C0C76.JPG

Het lijkt wel of in ieder haagje en iedere struik een of meerdere families huizen. En dus was ik in dubio: wat te doen dit jaar? Alles eruit of toch nog niet? De meeste buren in onze straat waren rigoureus en hebben alle buxus uit hun tuinen gehaald en afgevoerd. Sommigen hebben vervolgens weer iets moois gemaakt van hun tuin, maar enkelen zijn nu alleen nog maar creatief met grind, gruwel, gruwel.

Ik was even in dubio maar heb besloten om 99% van de hagen eruit te (laten) halen, en helaas moeten ook enkele behoorlijk aangetaste bollen eraan geloven. Ik kan wel rupsen uit de struiken blijven halen, maar wat als ik binnenkort een aantal weken niet thuis ben? Mijn schoonzus kwam afgelopen week thuis na een week vakantie en alle buxussen in voor- en achtertuin zaten of vol met rupsen of waren al zo goed als kaal  ….

Ieder nadeel heeft zijn voordeel: ik maak plannen over wat hier voor de buxus in de plaats komt. Ik denk aan uitbreiding van het gazon, grote (verhoogde) borders vol vlinder- en bij-vriendelijke bloemen en meerderjarige struikjes. Het is heerlijk om te struinen door tuinboeken en op het internet 🙂 Als iemand (blog)tips heeft: ik hou me aanbevolen.

De blauwe regen heeft zich gelukkig niets aangetrokken van de nachtvorst en bloeit als nooit te voren. De witte regen valt minder op maar is mooi in zijn bescheidenheid.

E8D82719-27A4-481B-8104-B181BB5D75B7.JPG

De hortensia’s doen het gelukkig goed. De planten hebben het allemaal overleefd en zijn flink verjongd doordat veel takken zijn bevroren. Ze krijgen dit jaar wel minder bloemen, maar dat komt volgend jaar weer goed. Hoop ik.

81629E67-72BD-4A91-B5C6-4AC804CFC960.JPG

3CC4D821-58D5-4AD1-892A-8915219AA816.JPG

Plan voor komend najaar: heel veel blauwe violen in de bakken planten, groot- en kleinbloemig.

67882912-19B8-4C3E-959F-F1897DC7A9F5.JPG

Ergens wel fijn: na ruim 25 jaar ziet mijn tuin er straks weer compleet anders (lees: minder strak) uit en kost het onderhoud (knippen van de hagen) stukken minder tijd. Ook leuk 🙂

 

31 gedachtes over “in dubio

  1. Elk nadeel heeft zijn voordeel, hahaha soms is het ook fijn om de tuin op de schop te nemen, de reden is minder fijn, maar inderdaad, als je dan zo bezig bent… is het ook weer leuk, ik ben benieuwd!

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Prima plan, ook dat je bloempotten op openvallende plekken neer gaat zetten. Maar het is wel een afschuwelijke plaag zeg in de buxus. Wat een triest gezicht. Verder vind ik jullie tuin een plaatje! Adviezen heb ik niet voor je. Wij rommelen maar wat aan op ons boerenerf.

    Like

  3. Vervelend maar in de natuur is de één z’n dood de ander z’n brood, , als er dan maar mooie vlinders uit de rupsen komen heeft het nog wat;-) Je hebt zo te zien best wel een flinke tuin, ziet er ook écht als een tuin uit, je begrijpt, ik heb ook niets met een “tegeltuin”

    Like

  4. Ik klop het af, hier nog geen buxusmot, maar op diverse plekken in de buurt wel dus of het zo blijft?

    Onze blauwe regen (de bloemen) is helemaal bevroren helaas. Gelukkig komen er nu wel blaadjes.

    Liked by 1 persoon

    1. Ja, ik ben al gaan kijken naar die Ilex. Is wat grofbladeriger. Zou prima zijn als solitaire groenblijver in de border. Taxus heb ik al meer dan genoeg als haag. Is 1 à 2 keer per jaar ook vrij arbeidsintensief

      Like

  5. Ik had nog nooit van deze buxusmot en zijn kinderen gehoord en zulke schade zeker nooit gezien. Ja, als het elke keer zo’n vervelende toestand is dan zou ik ook gaan rooien en er (een paar jaar) wat anders neerzetten. Ik heb een aantal buxusbollen en ik moet ze begin juni op een zonloze dag gaan modelleren. Na jouw verhaal zal ik ze scherp in de gaten houden 🙂

    Er zijn tegenwoordig ook heel laagblijvende vlinderstruiken. Ik heb er eentje gekocht een paar jaar geleden en hij doet het langdurig én zit vol vlindertjes later in het seizoen. Je hoeft die laagblijvende ook niet zo te snoeien als die grote buddleia’s.

    Like

Geef een reactie

