nou zeg!

Ooit, heel lang geleden, werd ik gedoopt, heb ik als zevenjarige mijn eerste H. communie gedaan en als elfjarige de plechtige communie oftewel het vormsel. Ergens in mijn puberteit besloot ik om niet meer regelmatig naar de kerk te gaan. 

Als volwassene ging ik vervolgens alleen nog naar de kerk bij trouwerijen en begrafenissen. Ter communie ging ik eigenlijk nooit meer. Toen er coeliakie bij me werd vastgesteld wist ik dat ik wat dat betreft een juiste keuze had gemaakt: hosties zijn niet glutenvrij, ze zouden mij ziek maken.

Voor kinderen met coeliakie die de communie doen was er wel een glutenvrij alternatief: bij tijdige aanvraag kunnen er glutenvrije hosties worden geregeld. Dacht ik. Totdat ik vandaag dit bericht las:

VATICAANSTAD – Glutenvrij brood is bij het Avondmaal in de katholieke kerk niet toegestaan. Daaraan herinnerde het Vaticaan in een brief die zaterdag aan alle bisschoppen is gestuurd. Hosties die geen gluten bevatten, zijn voor de kerk ,,ongeldige materie”, zo werd zondag bekend. Hosties moeten worden gemaakt van ongedesemd brood en uit zuiver tarwemeel bestaan.

Voor mensen met coeliakie, een stofwisselingsziekte veroorzaakt door een glutenintolerantie, mag een uitzondering gemaakt worden. Deze kerkgangers mogen een hostie eten met minder gluten. Geheel glutenvrij is echter niet toegestaan. De hostie mag geen andere ingrediënten dan tarwe bevatten.
In sommige supermarkten en op internet worden glutenvrije hosties verkocht. Met de brief wil paus Franciscus het gebruik van deze hosties tegengaan.
(bron: Telegraaf)

Ik snap het echt niet ……

27 gedachtes over “nou zeg!

  1. En maar weer een bevestiging dat ik, ondanks die Brabantse Katholieke opvoeding, echt niets maar dan ook niets meer te zoeken heb in die kerk. Uit principe ging ik al niet meer “ter communie” als ik er niet aan ontkom een dienst bij te moeten wonen (rouw en trouw etc) maar nu maakt hij voor mij de keuze … echt niet van deze tijd.

    Like

  2. Ik dacht dat deze Paus, voor zover ik ermee bekend ben, juist zo vooruit strevend was? Nou jaaaaaa

    Op deze manier, verliezen ze een hoop mensen lijkt mij…. en ben jij niet geschapen door God, is dan ook een boodschap die erin kunt lezen, je bent niet gezond volgens hen.. daar in het Vaticaan… pffffff zeikerds…

    X

    Like

  3. Zoals ze in derde wereldlanden ook geen condooms mogen gebruiken terwijl de kindertjes er dood gaan van honger. Zoals een ongedoopt kind niet in de hemel komt maar een misdadiger die wél gedoopt is wél …ach zo kan ik nog wel even doorgaan maar ik ben dan ook niet gelovig en zie het nut niet van dit soort vreemde regeltjes.

    Like

  4. Het gaat over je geloof.
    Over het fijn hebben met mensen, iets voor elkaar betekenen.
    Die kerk heeft ( sinds ik hoorde wat er met kinderen gebeurd is), een stuk minder betekenis voor mij.
    Waarom geen glutenvrij?
    Geen idee?
    Zo moeilijk kan het toch niet zijn.
    groetjes, Franca.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

