Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet!

Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet!Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet. (bron: consumentenbond)

Was bovenstaand nieuwsbericht iets nieuws voor mij? Nee hoor, ‘dankzij’ het feit dat ik coeliakie heb en al bijna tien jaar priegelkleine etiketjes op verpakkingen moet lezen om te weten of ergens wel (of liever niet natuurlijk!) gluten in zitten weet ik redelijk goed welke ingrediënten er in diverse (glutenvrije) voedingsmiddelen zitten. Waar ik vroeger, in mijn pre-glutenvrije tijdperk, makkelijk per dag vijf sneeën brood met beleg kon eten zonder in gewicht aan te komen, eet ik de laatste jaren nooit meer dan drie of vier. Kwestie van calorieën tellen. 

Tuurlijk was en ben ik blij met alle glutenvrije producten die er in de loop der jaren bij zijn gekomen. Dit maakt het boodschappen doen voor mij een stuk makkelijker. Waar ik vroeger goed moest zoeken naar bepaalde dagelijkse dingen kan ik nu een willekeurige supermarkt inlopen. Soms grijp ik mis, maar dan heb ik thuis nog altijd voldoende glutenvrij brood in de vriezer of pasta (of koekjes of pannenkoekenmix of wat dan ook) in mijn eigen voorraadkast liggen.

Maar terugkomend op die ingrediënten: waarom moet er bijvoorbeeld suiker zitten in spaghetti? Spaghetti van het glutenvrije merk Schär bijvoorbeeld bevat niet alleen maïsmeel, gierstmeel, rijstmeel maar ook rietsuikersiroop. Die koop ik dus niet, maar het is wel de meest aangeboden en gekochte glutenvrije spaghetti in de diverse supermarkten! Beter alternatief is de pasta van Grand’Italia (ingrediënten glutenvrije penne bijvoorbeeld: witte rijstmeel, volkoren rijstmeel, maïsmeel, quinoameel), Barilla of SamMills. Allerlekkerste vind ik persoonlijk de glutenvrije pasta van Rummo, ook zonder suiker natuurlijk.

Kan het dan wel, gezond glutenvrij eten? Ja,  natuurlijk kan dat! Ik kook zonder pakjes/zakjes en zo goed als zonder zout, verder eten we veel (verse) groente, weinig gefrituurde producten (en als, dan gemaakt in een heteluchtfriteuse), weinig vlees, regelmatig vis of vegetarisch. Ik eet gezond glutenvrij 🙂

11 gedachtes over “Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet!

  1. Ik denk dat ik het snap, net even het nieuws gehoord op de radio, naast de eieren hoorde ik ook iets over gluten inderdaad 😉 zo zie je maar weer!

    Gewoon zo vers mogelijk alles, alhoewel, dit ging over pannekoekenmix geloof ik… en ja, daar heb je toch minimaal bloem voor nodig wat niet kan denk ik? Voor jou?

    X

    Like

  2. Ik eet ongeveer net zoals jij omschrijft met het enige verschil dat ik wel gluten eet maar zo weinig mogelijk lactose kan gebruiken. Verder intolerant voor voedsel wat veel C nummers bevat, dus eigenlijk allerlei troep die een mens niet nodig heeft. Na twintig jaar kan ik redelijk inschatten wat ik wel of niet kan eten en bij twijfel eet ik het gewoon niet.

    Like

  3. Ik moest vanmorgen aan je denken toen ik het las. Want er is natuurlijk wel een verschil of je glutenvrij eet omdat het hip is, of omdat je moet wegens coeliakie. Vanmiddag bij de Carrefour viel me nog op dat er steeds meer ruimte wordt vrijgemaakt voor glutenvrije produkten, ook in de diepvriesafdeling!

    Like

  4. Het feit dat je glutenvrij moet eten wil inderdaad niet zeggen dat je gezonder eet. Alhoewel je uiteraard wel meer let op wat je eet. Ik ben allergisch voor glutaminaten. Ook daarvan zeggen velen dat het niet aantoonbaar is… Sinds ik geen producten meer koop waar smaakversterkers inzitten gaat het een stuk beter.

    Liked by 1 persoon

  5. Lijkt me lastig boodschappen doen als je alles zo uit moet pluizen. Ik hof gelukkig niet op gluten te letten maar eet sowieso alles zonder zout toe te voegen en gebruik nooit pakjes en zakjes met toestanden. Dat is volgens mij gezonder dan al dan die toevoegingen.

    Liked by 1 persoon

  6. Doe al jaren niet anderx dan die etiketten lezen. Eerst voor kind met allergie voor kleur- en conserveermiddelen, nu wil ik zelf geen palmvet in mn voedsel anwege het hoge vrrzadigde vet. Eet ook dus zo puur mogelijk en koop zo min mogelijk fabrieksvoer.

    Like

Geef een reactie

